Encyklopedia inwestycyjna
Upside

Upside to wskaźnik fundamentalny, który odnosi się do potencjalnego wzrostu ceny instrumentu finansowego, takiego jak akcje, obligacje lub inny instrument, w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

Najczęściej upside jest obliczany na podstawie różnicy pomiędzy aktualnym kursem akcji, a konsensusem dotyczącym ich ceny docelowej w perspektywie kolejnych 12 miesięcy. Poziom docelowy ceny ustalany jest jako mediana przewidywań zawodowych analityków z Wall Street.

Przykład:

Jeśli akcje są obecnie notowane po 50 dolarów za sztukę, ale kilku analityków z Goldman Sachs, Citibanku i JPMorgan uważa, że akcje są tak naprawdę warte 70 dolarów, to potencjalny wzrost wynosiłby tutaj 20 dolarów za akcję co daje upside na poziomie 40%.


Zastosowania

Upside wykorzystuje się na dwa sposoby. Przede wszystkim wskaźnik ten określa, czy aktualnie mamy do czynienia z dobrym momentem na zakup akcji (inaczej – czy stosunek potencjalnego zysku do ryzyka jest odpowiedni). Wysoki upside to dobry moment, a niski upside to zły moment na zakup.

Zastosowanie upside’u do wybrania momentu sprzedaży akcji nie jest jednak zalecane, ponieważ w przypadku spółek w trendach rosnących, analitycy często rewidują price target w górę, przez co upside rośnie bez wywoływania spadku kursu akcji.

Istotne jest przy tym, aby nie oceniać nominalnych poziomów upside’u, lecz rozpatrywać go w kategorii relatywnej na podstawie historii odczytów wskaźnika dla danej konkretnej spółki. W przypadku jednych akcji upside na poziomie 15% będzie oznaczał rekordowo wysokie odczyty, a w przypadku innej raczej niskie.

Drugim zastosowaniem jest użycie wskaźnika do porównania ze sobą potencjału do zwrotu z inwestycji w różne spółki. Jeśli inwestor chce zainwestować (zaryzykować) 100 USD, to teoretycznie lepiej zaryzykować je kupując akcje spółki z potencjałem do wzrostu w ciągu kolejnego roku w wysokości 30%, niż 3%.

To zastosowanie ma jednak swoje ograniczenia z uwagi na to, że wiele spółek charakteryzuje się “swoimi” typowymi poziomami upside’u i porównywanie wskaźników pomiędzy różnymi firmami, zwłaszcza z różnych branż, czy o różnych kapitalizacjach, może być mylące.


Zagrożenia

Kluczowym jest, aby rozpatrywać upside łącznie z trendem zmiany wskaźnika price target, czyli poziomu docelowego kursu akcji prognozowanego przez analityków. Price target nie powinien być rewidowany w dół, ponieważ to może doprowadzić do spadku upside’u, bez wzrostu kursu akcji.

Kolejnym zagrożeniem jest możliwa słaba jakość danych użyta do określenia price target’u, a co za tym idzie – do wyliczenia upside’u. Zbyt mała liczba analityków pokrywających daną spółkę lub zbyt duży rozrzut pomiędzy ich prognozami może sprawić, że średnia cena docelowa będzie niewiarygodna.

Przykład

Dla niszowej spółki XYZ z aktualnym kursem akcji na poziomie 100 USD jest tylko dwóch analityków, którzy wydają swoje prognozy ceny docelowej. Jeden uważa, że price target osiągnie poziom 200 USD, a drugi, że 50 USD.

Średnio zatem analitycy uważają, że cena znajdzie się na poziomie 125 USD, co daje teoretyczny upside w wysokości 25%. O ile średnia arytmetyczna w tym wypadku została wyliczona poprawnie w sensie technicznym, to w rzeczywistości jednak nie jest ona zgodna z przewidywaniem żadnego z analityków.

Dlatego istotny jest nie tylko sam poziom upside’u oraz kierunek rewizji price targetu, ale też liczba prognoz (i rozrzut pomiędzy nimi), z których została wyliczona średnia cena docelowa i w efekcie upside dla danych akcji.

Idealnie jest, jeśli średnia prognoza price targetu składa się z co najmniej kilku (od pięciu w górę) pojedynczych przewidywań, które w dodatku są aktualizowane w miarę na bieżąco. Zdarzają się bowiem przypadki, że analitycy “porzucili” daną spółkę i ostatnie widoczne prognozy zostały przygotowane, na przykład rok temu, przez co dawno już straciły na swojej aktualności.


Podsumowanie

Korzystanie z upside’u najlepiej sprawdza się do wyboru momentu zakupu akcji (ale nie do sprzedaży). Przy analizie tego wskaźnika należy zwrócić uwagę na następujące elementy:

  1. Wysokość upside’u w historycznym kontekście danej spółki
  2. Czy rewizje price targetu są rosnące lub przynajmniej stabilne
  3. Z jak wielu prognoz analityków wyliczony został price target
  4. Jak duży rozrzut istnieje pomiędzy tymi prognozami
  5. Czy prognozy są aktualizowane na bieżąco

Więcej na temat tego, jak powstają rekomendacje analityków odnośnie ceny docelowej i czy są one skuteczne, można przeczytać w tym artykule: Czy warto słuchać analityków?


Korzystanie z upside’u w praktyce

Poniżej krótkie wideo pokazujące jak w praktyce sprawdzić i interpretować upside dla poszczególnych akcji oraz całych ETF-ów na przykładzie serwisu Scrab.com

Poprzednie pojęcie:
Unicorn
Następne pojęcie:
Uptick rule