Opcja a wygasanie

Wszystko, co dotyczy szeroko rozumianych instrumentów pochodnych, zwłaszcza opcji, ETF, CFD i kontraktów terminowych.
hank
Posty: 19
Rejestracja: 14 sie 2018, 19:49

Opcja a wygasanie

Post autor: hank » 31 paź 2018, 21:15

Witam

Zapewne zadaje pytanie na które juz wcześniej gdzieś na forum padła odp(lecz niestety nie moge jej wyszukać).
Mianowicie co sie dzieje w chwili wygasania opcji walutowej ? Czy kurs w chwili wygaśnięcia jest modyfikowany aby był jak najbliższy instrumentowi bazowemu ? Np. kurs akcji wynosi 100 zł a opcji na nia 124 zł.
Bardziej realna sytuacja forex eur/usd 1,1321 natomiast opcji 1,1364. O ile dobrze przeczytałem art. dotyczący opcji i kontraktów to jeżeli by teraz nastąpiło wygaśniecie opcji kurs eur/usd został by zmodyfikowany aby byc jak najbliżej instrumentu bazowego.
Czy ja to dobrze rozumie ?

hds
Posty: 61
Rejestracja: 13 paź 2018, 23:17

Re: Opcja a wygasanie.

Post autor: hds » 31 paź 2018, 22:36

Hej. Pomieszales. Opcje nie wplywaja na notowania instrumentu bazowego. Mamy dwa rodzaje opcji: call i put. Opcje call daja prawo do zakupu instruentu bazowego (akcji, waluty) po okreslonej cenie (cenie strike). Opcje put daja prawo do sprzedazy instrumentu bazowego po okreslonej cenie. Cena strike to cena po jakiej masz prawo kupic/sprzedac instrument bazowy. Jedna opcja daje prawo kupna/sprzedazy 100 akcji.

Czyli jezeli kupiles opcje call na akcje firmy XYZ z cena strike 120 to opcja ta daje ci prawo do zakupu 100 akcji firmy XYZ po cenie 120. Jezeli akcje XYZ w momencie wygasania opcji notowane sa po 200 to dzieki opcji mozesz je kupic po 120. Nastepnie mozesz te akcje sprzedaz na rynku po 200, albo zatrzymac. Jezeli akcje XYZ notowane sa po 70 to opcja wygasa bezwartosciowa, poniewaz opcja daje ci PRAWO, a nie OBOWIAZEK do zakupu akcji.

arku
Stały bywalec
Posty: 131
Rejestracja: 03 sie 2018, 16:32

Re: Opcja a wygasanie.

Post autor: arku » 01 lis 2018, 19:29

Witam,
Podłączę się z pytaniem dotyczącym wygasania opcji. Czy kupujący puta moze go zrealizować tylko w terminie wygasania czy jesli kurs go satysfakcjonuje również przed tą datą? Konkretnie- mam wystawionego puta na Appla z terminem jutrzejszym i z ceną 220. Obecnie cena oscyluje wokół tego kursu i zastanawiam się czy ktoś kto jest stroną long "mojej" opcji może zażądać jej realizacji w dowolnym momencie gdy cena przekracza 220 czy dopiero jutro nastąpi jakieś "hurtowe" rozliczenie wszystkich opcji?

Awatar użytkownika
Tomek
Man with a new plan
Posty: 2146
Rejestracja: 09 mar 2017, 20:40
Kontakt:

Re: Opcja a wygasanie.

Post autor: Tomek » 01 lis 2018, 20:11

Opcje amerykańskie można wykonać w dowolnym momencie, nawet jeśli opcja jest jeszcze out-of-the-money. Oczywiście nie zawsze ma to uzasadnienie i sens ekonomiczny, ale taka opcja może być wykonana kiedykolwiek bez względu na to, gdzie znajduje się kurs akcji.

Awatar użytkownika
Rastignac
Ekspert
Posty: 806
Rejestracja: 05 sty 2018, 13:00

Re: Opcja a wygasanie

Post autor: Rastignac » 01 lis 2018, 20:17

arku pisze:Witam,
Podłączę się z pytaniem dotyczącym wygasania opcji. Czy kupujący puta moze go zrealizować tylko w terminie wygasania czy jesli kurs go satysfakcjonuje również przed tą datą?
Dziwne, że Tomek się nie pochwalił, ale w takim razie zrobię to za niego. Tu masz link do fajnego webinara o opcjach, prowadzonego właśnie przez Tomka: https://www.youtube.com/watch?v=SeyjV-t47rk

arku
Stały bywalec
Posty: 131
Rejestracja: 03 sie 2018, 16:32

Re: Opcja a wygasanie

Post autor: arku » 02 lis 2018, 01:01

dzięki Tomek za odpowiedź,
o webinarze oczywiście wiem ale mnie ominął bo Lynx nie wysłał mi potwierdzenia na czas. Fajnie że jest na youtubie więc w wolnej chwili nadrobię braki :-)

hank
Posty: 19
Rejestracja: 14 sie 2018, 19:49

Re: Opcja a wygasanie

Post autor: hank » 05 lis 2018, 09:28

Dzięki za wytłumaczenie.
Jezlei w chwili wygasania opcji bierzemy pod uwagę kurs instrumentu bazowego to po co opcje maja swoją wycenę np. akcje xyz 100 zł opcje 40 dni do wygaśnięcia 115 zł ?
Aby była pewność w chwili wygasania opcji bierzemy pod uwage kurs instrumentu bazowego? Dobrze zrozumiałem ?

hds
Posty: 61
Rejestracja: 13 paź 2018, 23:17

Re: Opcja a wygasanie

Post autor: hds » 05 lis 2018, 12:00

Zacznij od podstaw. Przeczytaj, przetraw i dopiero potem zadawaj pytania.

https://www.tradingforaliving.pl/jak-dz ... definicje/

arku
Stały bywalec
Posty: 131
Rejestracja: 03 sie 2018, 16:32

Re: Opcja a wygasanie

Post autor: arku » 16 lis 2018, 13:20

Pytanie do Tomka lub innych osób z wiedzą w temacie opcj:
Kupiłem opcję call na jakiś etf z zamiarem fizycznego kupna tego papieru. Opcje dziś wygasają, na tę chwilę cena strike jest kilka centów niższa niż notowania instrumentu. Rozumiem że jeśli taka sytuacja utrzyma się do końca dnia, opcje nie wykonają się automatycznie i muszę "ręcznie" wydać dyspozycję konwersji. Wiem że służy do tego opcja "exercise" ale nie wiem do kiedy muszę z tej opcji skorzystać? zakładam że do końca dzisiejszych notowań, ale proszę o potwierdzenie. I jeszcze pytanie czy dobrze zakodowałem z webinaru że jeśli cena etf wzrośnie dziś na zamknięciu powyżej ceny strike to opcja wykona się automatycznie, czy dotyczy to tylko opcji PUT?

Awatar użytkownika
Tomek
Man with a new plan
Posty: 2146
Rejestracja: 09 mar 2017, 20:40
Kontakt:

Re: Opcja a wygasanie

Post autor: Tomek » 16 lis 2018, 17:16

3xTAK. Wszystkie Twoje podejrzenia okazały się słuszne, a schemat wykonywania opcji dotyczy zarówno PUT jak i CALL :)

arku
Stały bywalec
Posty: 131
Rejestracja: 03 sie 2018, 16:32

Re: Opcja a wygasanie

Post autor: arku » 16 lis 2018, 19:53

Dzięki za potwierdzenie,
To jednocześnie dowód że skutecznie przekazujesz wiedzę :-)
Jeszcze niedawno opcje były mi zupełnie nieznane, a dzięki informacjom z Twojego bloga oraz z webinarów mam już na koncie zaksięgowane pierwsze zyski z wystawionych opcji.

arku
Stały bywalec
Posty: 131
Rejestracja: 03 sie 2018, 16:32

Re: Opcja a wygasanie

Post autor: arku » 16 lis 2018, 20:39

Tomek popraw mnie jeśli się mylę, ale widzę że wykonywanie opcji Call która jest out of the money nie ma najmniejszego sensu. W tej chwili różnica miedzy poziomem strike opcji a ceną instrumentu bazowego to 50 centów. Opcje PUT obecnie są notowane po 50- 70 centów (w sumie logiczne bo wartości czasu już nie ma, czyli do zamknięcia rynku będą raczej wiernie odzwierciedlać różnicę pomiędzy ceną spot a strike).
Czyli frajerstwem byłoby realizować CALLa i dopłacać 50 centów, skoro mogę wystawić PUT-a z tym samym poziomem strike, zgarnąć 50 centów premii i poczekać aż jutro ktoś mi wrzuci akcje na rachunek?
Nauka dla mnie z tego płynie taka że jeśli zakup opcji wynika z chęci zakupu fizycznych akcji to najlepiej czekać z tym do dnia rozliczenia opcji. Swoją drogą mam nadzieję że zostanie przywrócona możliwość bezpośredniego kupowania ETF-ów, podobno KNF nad tym pracuje

Awatar użytkownika
Tomek
Man with a new plan
Posty: 2146
Rejestracja: 09 mar 2017, 20:40
Kontakt:

Re: Opcja a wygasanie

Post autor: Tomek » 16 lis 2018, 21:00

No wykonywanie CALL-a out-of-the-money nie ma sensu. Moim zdaniem w ogóle kupowanie opcji nie ma sensu. A zakup akcji poprzez opcje będzie najoptymalniejszy przez wystawienie PUT-a. Ja lubię wystawiać na 40 dni, bo wtedy jest spora premia czasu, ale jeśli zależy Ci tylko na tym, żeby kupić akcje, a nie zarabiac na premiach, to faktycznie można wystawić PUT-a in-the-money już ostatniego dnia wygasania i wtedy kupisz akcje w sobotę od kogoś spoza rynku :)

Łukasz
Posty: 2
Rejestracja: 04 paź 2019, 23:03

Re: Opcja a wygasanie

Post autor: Łukasz » 04 paź 2019, 23:19

Cześć, mam pytanie odnośnie wygasania opcji.
Z tego co zauważyłem opcjami można handlować do godziny 22:00, a instrumenty bazowe (akcję) do 2:00 w nocy.
Rozumiem, że jak opcja po 22:00 wskoczy z OTM na ITM to już nie można rolować lub zamykać i w poniedziałek rano zobaczę akcję lub ETF na koncie.
Z góry dzięki za odpowiedź:)

Awatar użytkownika
Tomek
Man with a new plan
Posty: 2146
Rejestracja: 09 mar 2017, 20:40
Kontakt:

Re: Opcja a wygasanie

Post autor: Tomek » 05 paź 2019, 19:18

Po 22.00 akcjami handluje się poza rynkiem publicznym (jedynie poprzez sieć brokerów), a zatem ten handel w tzw. after-hours nie ma żadnego wpływu na wygasanie/wykonywanie opcji. Jeśli ostatniego dnia życia opcji do 22.00 cena akcji na rynku publicznym nie przekroczyła poziomu wykonania opcji, to opcja wygasa bezwartościowa. Nawet jeśli po 22.00 w obiegu pozagiełdowym akcje wzrosną powyżej strike, to nic się nie dzieje, bo zobowiązanie opcyjne o godzinie 22:00 przestaje istnieć.

ODPOWIEDZ